Tång, hav och kärlek.

Affärsidé

Catxalot vill vara den ledande källan till kunskap om tång som matvara i Sverige och inspirera både livsmedelsindustri och privatpersoner till att använda tång.


Intresset för att laga mat med tång har växt sig starkt under de senaste åren. Svensk tång är nu etablerat i Sverige och det finns ett stort intresse. Fler tångföretag har startats och tång har börjat leta sig in i livsmedelsindustrin. Catxalot arrangerar kurser och events, håller föredrag och utbildar nya tångföretagare.

Hållbarhet

För oss signalerar ordet hållbarhet något som ska hålla in i framtiden. Att det vi gör idag ska kunna göras imorgon lika väl som om 10 eller 100 år utan negativa konsekvenser. Det genomsyrar allt vi gör. Det är helt centralt när vi skördar vildväxande tång i havet.  Vi sliter inte upp något med rötterna utan klipper för att främja återväxten. Vi vill föra ut kunskapen om hur man skördar tång hållbart till andra människor, för tångens och havets skull.


Kontakt

  • info @ catxalot.se
  • linnea @ catxalot.se
  • Tel. 070-914 72 99
  • Organisationsnummer 559031-6088
  • Postadress: Catxalot AB, Gata 23, 457 95 Grebbestad.

Press

Artiklar, radio och tv om Catxalot och om tång. Pst! Det finns fakta och recept att hämta i artiklarna.

Referenser

  • Frida Ronge, prisbelönad kock, författare, krögare. TAK Stockholm. MSC-ambassadör.  
  • Sofia B Olsson, head chef, operations chef på Vrå Göteborg. Aktiv inom hållbarhetsfrågor.
  • Stefan Eriksson, Årets kock 2005, Exceptionell råvara, råvaruansvarig Årets kock 2019.
  • Lisen Sundgren, Sveriges främsta specialist, herbalist och författare när det gäller ätliga vilda växter och örter. Har bl a skrivit prisbelönade Det vilda köket och Vildvuxet.
  • Jill Axelsson Pabst, Turistrådet Västsverige. Specialist på matturism och strategisk företagsutveckling.



Om Catxalot

Catxalot försedde större delen av Sveriges topprestauranger och kocktävlingar med tång under några år. Några exempel på restauranger som de jobbat med är vRÅ, TAK, Volt, Gastrologik, Agrikultur, Esperanto men även tävlingar som Årets kock och Bocuse dÓr. De brinner för att sprida kunskap om tång som en ny hållbar råvara och skapa intressen som leder till etablering av tångodlingar, nya produkter och nya verksamheter i Sverige. De tillverkade tångprodukter under eget märke 2014-2019. Catxalot har skrivit boken Tångguiden, en när-var-hur guide för tio svenska tångarter som har sålts i över 3000 exemplar. Hösten 2021 kom boken Plocka strandväxter och tång på NoK förlag som Linnéa skrivit tillsammans med Karolina Martinson.

Under några år hade Catxalot en grupp medhjälpare som de kallade Tångdykerskorna. Gruppen bestod av ca 10 män och kvinnor 19-70 år som de kunde ta hjälp av när de fick stora beställningar på tång till restaurang. Några av dessa tångdykerskor startade sen eget. De träffas en gång per år och

tångdyker tillsammans, bara för att det är kul.

Sedan 2019 har Catxalot enbart kurser, föredrag och events om hur man skördar och använder tång och strandväxter för privatpersoner och företag. De utbildar även nya tångföretagare i masterclassen Seaweed foraging, food & health. De har också onlinekurser

Catxalot har ofta lyfts som ett framgångsrikt exempel på hur man kan jobba med mat- och naturturism. Läs artiklar: Catxalot i media. Med start höst/vinter 2021 är Catxalot även kontraktsodlare av tång i havet (Nordic seafarm). De kommer att ta ut små grupper i båt till en tångodling utanför Grebbestad (kunskapsturism). Mer info kommer.

Jonas Pettersson och Linnea Sjögren startade Catxalot i juni 2013, började med verksamhet 2014 och drev det sen tillsammans i sex år. Från januari 2020 driver Linnéa Catxalot ensam på deltid vid sidan om sitt arbete som bibliotekarie. Fr o m sommaren 2022 har Catxalot en filial i Grundsund.

Grafisk profil

Catxalots grafiska profil gjordes 2013 av Rebeca Bacolod, som vid den tiden gick på gymnasiet. Senare togs arbetet över av Rebecca Wessberg, som var den som gjorde det grafiska designen för den stora tångpostern och Tångguiden. Den första tryckningen av Tångguiden finansierades genom crowdfunding. Efter Rebecca W tog Karin Björk över, och gjorde bl a de små tångaffischerna och presentkorten.

Manifest

Catxalots manifest från 2014, skrivet av Jonas Pettersson. Det gäller i allra högsta grad fortfarande.

"Det är många som tycker saker om Catxalot just nu. Som gillar det vi gör, berättar hur enkelt för oss det blir att växa, hur vi ska göra för att ta steget över till storskalig produktion, expansion på andra marknader, hur dom kan sälja in oss till olika grossister, varuhuskedjor, stormarknader. Det är otroligt peppande och kul med all kärlek. Det är fantastiskt att så många tror på vårt företag och vår idé. Det är bara ett problem - vi vill inte växa okontrollerat.

Vi vill inte rekrytera underbetalda thailändska bärplockare för att plocka tång åt oss. Vi vill inte starta en tångberedningsfabrik, oavsett hur många jobb det skulle skapa på västkusten. Vårt mål är inte att bli störst, att ständigt växa.

Vi gillar att vara en liten firma. Vi gillar att tillgången på våra produkter bestäms av havet, årstiden och vädret. Vi älskar det faktum att allt som vi säljer har passerat våra egna händer. 

Vi var på en sammankomst för ett tag sedan där årets företagare skulle utses. Vinnaren var ett lågprisvaruhus som nyligen skaffat en ännu större affär med ännu mer yta. När vinnaren fick frågan “Vad är din vision för företaget?” blev det först tyst och sedan svarade han “Att växa och öka omsättningen". Där och då insåg vi att vi behövde formulera en egen vision.

För varför håller vi på? Dels naturligtvis av helt igenom egoistiska motiv. Som att vi vill spendera mer tid utomhus, att vi älskar att bejaka vår nyfikenhet och upptäckarlust, att vi gillar att styra vår egen tid. Men det finns även ett annat motiv.

Vi vill vi locka ut dig i havet! Vi vill att just du ska ta dig ut till havet, plocka din mat, ta med den hem och tillaga den. För vi tror att genom att se var maten kommer ifrån, var och hur den växer, blir vi bättre på att känna igen god mat, bättre på att uppskatta den och bättre på att skydda miljön där den växer. 

För sorgligt nog är den vanligaste frågan vi får om tång “Är det farligt?” och en del av rädslan som finns bakom den frågan verkar bottna i en tro på att “säker” mat måste komma från någon sorts säker och allt igenom hygienisk plats där den direkt strålas, pastöriseras och vakuumförpackas innan den når sin konsument. En tro att fabriken och laboratoriet är bättre än havet och marken.

För oss är det helt galet. God mat växer ur gödsel, inte provrör.

Det finns inget “någon annanstans” där havet är rent och fiskstimmen täta. Allt vi har är ett enda sammanhängande hav som vi antingen förstör eller sköter om. 

Så om vi skulle få frågan “Vad är er vision?” idag skulle vi antagligen svara:
Att få människor att återknyta banden till havet. Att visa dem sambandet mellan maten vi äter och havet den kommer ur. Att entusiasmera människor för tång som mat genom workshops, föredrag och liknande samt att sälja tång och tångprodukter till dom som inte kan eller vill plocka den själv."


PRISER & NOMINERINGAR
Nyskaparstipendiet 2015
Matverk Bohuslän 2015
Nominerade till Livsmedelspriset 2019
Thordénstiftelsens Miljöpris 2021